Töökohti ei võta robotid, vaid oskuste puudus: suurel osal Eesti tööealistest on aegunud oskused
Eesti ettevõtted seisavad silmitsi olukorraga, kus sobivate oskustega töötajaid napib. Kuigi elukestvas õppes osaleb üha rohkem täiskasvanuid, ei jõua oskuste areng veel piisavalt kiiresti töömaailma muutustele järele. Jõgevamaal osaleb elukestvas õppes 12,4% 25–64-aastastest meestest ja 23,6% samas vanuses naistest.
Eurobaromeetri 2023. aasta andmetel on Eestis viimaste aastate jooksul 83% keskmise suurusega ettevõtetest ja 33% mikroettevõtetest kogenud raskusi vajalike oskustega töötajate leidmisel. Ka Eesti tööealine elanikkond ei ole ühtlaselt valmis uute tehnoloogiate ja tööviisidega kohanema – pea kolmandikul täiskasvanutest puuduvad baastasemel digioskused ning viiendikul on madal lugemisoskus, näitavad PIAACi 2023. aasta uuringu tulemused.
Kõige suurema grupi mittesobivate oskustega täiskasvanuid moodustavad 35‒44-aastased, mis on vanuserühm, kust alates hakkab oskuste tase üldiselt tasapisi vähenema, kuid kes samal ajal on tööturul kõige aktiivsem. Seega on tekkinud olukord, kus Eestis on palju erialase hariduseta, madala haridustasemega või aegunud oskustega inimesi ning nemad on paraku ka tööturul kõige haavatavamad.
„Kuigi numbrid liiguvad õiges suunas, vajab tähelepanu see osa ühiskonnast, kes õppimisest eemale jääb – eelkõige vanemaealised, madalama haridustasemega inimesed ja mehed,“ lisab Eesti Täiskasvanute Koolitajate Assotsiatsiooni projektijuht Kertu Eensaar. „Tuleviku töökohtadel on vaja oskusi, mida saab omandada vaid siis, kui õppimine muutub inimestele lihtsamaks ja igapäevasemaks. See tähendab paindlikke õppimisvorme, tööandjate suuremat tuge ja selget sõnumit, et õppima minna pole kunagi hilja.“
Elukestva õppe populariseerimiseks tehakse järjekindlalt toetavaid tegevusi ning 2030. aastaks on seatud eesmärk, et vähemalt kolmandik Eesti täiskasvanutest osaleks regulaarselt õppetegevustes.
Eesti Täiskasvanute Koolitajate Assotsiatsioon (Andras)
Põltsamaa Valla Sõnumid 20.11.2025