Põltsamaa vanadel fotodel: ETK Põltsamaa Tehased veoauto 1920. aastate alguses
31. detsembril 1920 ostis ETK Põltsamaa Tehased Eesti Vabariigi Valitsuselt Vana-Põltsamaa mõisa hooned, kuhu kuulusid mõisa õllevabrik, härjatall, puukuur, kaks küüni. jm ning koos sellega 33 vakamaad maad.
ANNE ÜTT
Sellest ajast alates on Põltsamaal eri aegadel toodetud nii piiritust, kartulihelbeid, kohvi, tärklist, puu- ja aedviljahoidiseid ning marjaveine.
Nii tooraine kui valmis toodangu transpordiks oli vaja aga ka veokeid. Sellel fotol olev veoauto oli ETK Põltsamaa Tehased esimeseks mootorveokiks. Juhiks olevat olnud Kuno Lepik (või sarnase nimega isik). Osteti see 1921. aastal ja toodi kohale Jõgeva jaamast ning Põltsamaale jõudmiseks kulus suure lume tõttu kolm päeva. Et selline auto Põltsamaal oli, kinnitavad ka artiklid ja reklaamid ajalehtedes. Auto oli üldse sel ajal ju haruldus.
Üks rännumees on avaldanud oma loo 1922. a. ajalehes Sakala ja siin mõni rida sellest:
“Olles lõpuks ühele Põltsamaa tegelasele wisiidi teinud, asusin E.T.K. autole, et sellega Jõgewale jõuda. Näib, et niisugune autosõit on siin uudiseks inimestele ja hobustele. Inimesed wahiwad ka kikkiskõrwul, mõned aga pistawad plehku ja jätawad äkked ehk adra…”
Rännumehe autole saamine oli igati võimalik, kuna selle autoga pakuti sõiduvõimalust ka teistele asutustele ja ka eraisikutele. Muidugi kopsaka piletiraha eest.
11. detsembri 1921. aasta Päewaleht annab teada:
„Tulewal nädalal hakkab Põltsamaa ja Jõgewa jaama wahel käima Eesti tarwitajate keskühisuse auto esialgu kolm korda nädalas, Pärastpoole iga päew. Auto täidab peaasjalikult ETK Põltsamaa kartulikuiwatuse tehase ülesandeid, aga wõtab tarwilisel korral ka kaasa reisijaid ja erakaupa.”
-
aastal aga olevat selle auto mootor läinud rikki, veok veeti siis 4 hobusega Võhma jaama ning sealt saadetud rongiga Tallinna. Edasine teave selle veoauto kohta puudub, aga küllap peagi muretseti uus.
Põltsamaa Valla Sõnumid 02.09.2021